Skip to main content

Klachtenregeling

De klachtenregeling biedt u de mogelijkheid om gevoelens van onvrede over de therapie of de therapeut kenbaar te maken. Klachten worden trapsgewijs in behandeling genomen. U kunt zich, bij voorkeur, in eerste instantie direct tot uw behandelaar wenden vooral wanneer de klacht de inhoud van de behandeling of de bejegening  door de therapeut betreft. Meestal leidt dit tot een bevredigende oplossing.

Een klacht kan ook bij een van de collega’s van uw behandelaar, bij voorkeur schriftelijk, gemeld worden. Binnen een werkweek ontvangt u een bevestiging en hoort u wie er met de klacht aan het werk gaat. Wij spannen ons in om het geschonden vertrouwen te herstellen.

Indien bemiddeling geen oplossing biedt, dan kunt u de Klachtencommissie van de LVVP benaderen. Uw klacht wordt binnen het kader van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ) getoetst aan de professionele Beroepscode. U ontvangt binnen drie weken bericht over de voorgestelde oplossing. Psychotherapeuten, klinisch psychologen en artsen vallen onder het tuchtrecht van de Wet BIG, daarom kunt u uw klacht ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheids­zorg.

Op uw klacht is de privacywetgeving van toepassing: de leden van een klachtencommissie zijn verplicht tot geheimhouding. Zonder uw toestemming is inzage in uw dossier niet mogelijk. Aan deze klachtenregeling zijn geen kosten verbonden.